Dānijas dizains - toreiz un tagad

Dāņu dizains ir populārāks nekā jebkad agrāk! Gan mājās, gan ārzemēs dāņu dizains dominē mēbeļu, aksesuāru, modes un lampu tirgū. Bet kāds ir šo panākumu noslēpums? Vai par to jāpateicas vecajai klasikai no 50. gadu zelta laikmeta, vai arī mums vajadzētu pielūgt mūsdienīgus zīmolus, kas ir pārveidojuši dāņu dizainu ar inovāciju un modernizācijas piedevu? Dosimies atpakaļ laikā un tuvāk aplūkosim dāņu dizaina vēsturi.

Pēc Otrā pasaules kara mums beidzot radās iespēja pievērsties dizainam, attīstībai un ražošanai. Kara dzelžainā vara pār pasauli sāka atslābināties, un, radošumam iznākot no slēptuvēm, pamodās jaunas koncepcijas.

Hans Vegners, Arne Jakobsens un Puls Henningsens ir daži no lielākajiem vārdiem, kas izauguši šajā dāņu dizaina laikmetā, un viņu dizainparaugi valda vēl šodien. Tolaik tika domāts par to, lai ražotu masīvas mēbeles, kas būtu pieejamas plašam iedzīvotāju lokam un nekad neizietu no modes. Tādi klasiskie modeļi kā Ant, Y krēsls un Egg tolaik bija populāri, taču toreizējie dizaineri, iespējams, nebija iedomājušies, ka tie saglabās savu popularitāti tik ilgi.

Pouls Henningsens savu pirmo populāro PH lampu projektēja jau 1926. gadā, taču tikai 1958. gadā, kad tika izlaista PH5 lampa, PH lampa kļuva par obligātu visu valstu iedzīvotāju iecienītu priekšmetu. Lampa kļuva ļoti veiksmīga, pateicoties tās abažūru revolucionārajai formai, jo tie radīja pārsteidzošu gaismu. Dāņu dizains kļuva par sinonīmu modernismam un funkcionalitātei, kas bija ārkārtīgi populārs pēckara laikā, kad cilvēki centās izdomāt, kā atkal baudīt vienkāršību. Mūsdienās PH lampas ir neticami populāras, un tās var atrast mājās visā valstī.

Tāpat ar rokām darinātās koka figūriņas, ko izgatavo Kajs Bojesens (Kaj Bojesen), ir sastopamas mājās visā Dānijā, un tās pat ir sākušas izlauzties starptautiskajā tirgū. Kaj Bojesen radīja pērtiķus kā āķus bērnu istabām, un mūsdienās kolekcijā ir dažādi dzīvnieki un citas figūras.

Zilā un baltā krāsa ne vienmēr liecina par Dāniju kopumā, taču vienam konkrētam zīmolam tā ir! Royal Copenhagen ir ārkārtīgi populāra, pateicoties tās skaistajam dizainam un augstajai kvalitātei. Šis karaliskais porcelāns tiek masveidā pārdots veikalos visā pasaulē.

Bet atgriežoties pie lampām! Dānijas dizaina vēsturē ir bijis daudz apbrīnojamu dizaineru, kuri savā CV ir iekļāvuši vismaz vienu fenomenālu lampu. Vairāk par viņiem lasiet šeit.

Le Klint ir dāņu uzņēmums, kas pazīstams ar savām skaistajām, mūžīgajām lampām. Viņi joprojām abažūrus izgatavo ar rokām, un neticami talantīgās un veiklās "Pleating Ladies" abažūrus salokās ar vislielāko precizitāti.

Arhitekts Peders Vilhelms Jensens Klints bija pirmais cilvēks, kurš radīja krusteniski plisētu abažūru. Viņš bija projektējis akmens petrolejas lampu, taču viņam trūka aizslietņa. Lai pabeigtu izskatu, viņš šķērsgriezumā salocīja abažūru, kas galu galā tika izgatavots tikai 40 gadus vēlāk.

Klasiskās satveramās apkakles autors bija viņa dēls Tage Klints. Apkakle ir svarīga detaļa, kas joprojām ir daļa no klasiskā dizaina. Turklāt Tage ir radījis arī virkni Le Klint kolekcijas lampu. Desmit gadus vēlāk darbu pārņēma viņa dēls Jans Klints. Viņš bija vizionārs uzņēmējs, un tieši viņš izveidoja fondu, kas kopš 1972. gada vada uzņēmumu. Viņš to darīja, lai nodrošinātu drošību saviem darbiniekiem, un fonds turpina atbalstīt iepriekšējos darbiniekus, dizainerus un arhitektus.

Trešais dēls Kaare Klints bija talantīgs un cienījams arhitekts, amatnieks un dizainers, kas vairākos veidos ietekmējis Dānijas mēbeļu nozari. Le Klint guva lielu labumu no viņa talanta, un 1944. gadā viņš izstrādāja augļu lampu (Le Klint 101), kas ir viena no populārākajām Le Klint lampām vēl šodien.

Aplūkojiet mūsu Le Klint lampu izvēli še.

Verneru Pantonu, kad viņš 60. gados parādījās tirgū, sabiedrība sauca par šo, to un vēl kaut ko citu, tostarp par "traku" un "traku krāsu paleti, ko patērē". Laikā, kad tādi dizaineri kā Arne Jakobsens un Hanss Vegners valdīja ar saviem dabīgajiem materiāliem un vienkāršo dizainu, Vernera Pantona pievēršanās mākslīgiem materiāliem un ātrām ražošanas metodēm bija nedzirdēta. Viņa mērķis - piešķirt pasaulei vairāk krāsu - bija ārkārtīgi veiksmīgs.

Verners Pantons projektēja istabas, lampas un mēbeles, izmantojot vienādas trakas krāsu shēmas un formas. Pantona krēsls ir viens no viņa slavenākajiem darbiem, pateicoties tam, ka tas ir pirmais veidots mēbeļu gabals. Tas ir atzinīgi novērtēts visā pasaulē.

Viņa lampas ir atsevišķa nodaļa! Verners Pantons ir radījis virkni lampu, tostarp Globe, Fun, Panthella, Flowerpot, Moon, Spiral un Wire.

Aplūkojiet mūsu Verner Panton lampu izvēli še.

Arne Jakobsens dzimis 1902. gadā un par arhitektu kļuva 1924. gadā. Kad viņa diploms bija maisā, viņš 1927. gadā uzsāka jaunu izglītības kursu Dānijas Karaliskajā tēlotājmākslas akadēmijā. Arne Jakobsena domāšanas process bija novatorisks un to noteica viņa arhitektoniskā izglītība, un neilgi pēc tam viņš kļuva par vienu no akadēmijas uzlecošajiem starteriem.

20. gadsimta 30. gados Arne Jakobsens patiesi iezīmēja savu vārdu, un radās jauns dizaina vilnis, pazīstams kā starptautiskais funkcionālisms, kura iniciators bija pats Jakobsens. Gadu gaitā Arne Jakobsens Dānijā un ārzemēs projektēja kaudzi māju, un katru no tām raksturoja vienkārša, funkcionālistiska un mūsdienīga izteiksmība. Ikoniski Arne Jakobsena darbu piemēri ir Rēdovres pilsētas rātsnams, Dānijas Nacionālā banka un Orhūsas pilsētas rātsnams.

Piecdesmitajos gados Arne Jakobsens sāka strādāt pie mēbeļu un lampu dizaina, un tieši šajā periodā viņa kā dizainera vēsturē tapa lampas AJ, Royal, Eklipta un Bellevue.

Arne Jakobsena lampas varat apskatīt šeit.

Viens no jaunajiem dizaineriem ir Tom Rossau. Autodidakts savu karjeru sāka vecāku mājas pagrabā Fērevejlē. Viņš sāka ar LEGO un citiem materiāliem, kas viņam gadījās pa rokai, bet nebija ilgi jāgaida, līdz viņš atrada savu stilu un sāka strādāt ar ādu. Toms pats dizainēja un šuva savus izstrādājumus, kas galu galā noveda pie veikala atvēršanas Kopenhāgenā 1997. gadā.

Kopš 2004. gada Toms galvenokārt strādā ar dabīgā koka finieriem, un tā rezultātā ir tapušas vairākas neparasti skaistas lampas! Sākumā šīs lampas bija pieejamas tikai viņa vecajā veikalā Istedgade Istedgade, Kopenhāgenā, bet 2006. gadā TR4, TR5, TR6 un TR7 tika piedāvātas plašākai publikai Kopenhāgenas mēbeļu izstādē, kur TR7 saņēma "Skatītāju simpātiju" balvu.

Aplūkojiet Toma Rossau lampas šeit.

Normann Copenhagen dizaina uzņēmumu 1999. gadā dibināja Jans Andersens un Pols Madsens. Uzņēmums atrodas Østerbro, Kopenhāgenā, un tas ražo mēbeles, tekstilizstrādājumus, lampas un aksesuārus mājokļiem visā pasaulē. Sākotnēji uzņēmums bija neliels, laist tirgū tikai dažus produktus, bet pēc finanšu krīzes abi īpašnieki saprata, ka nepieciešama lielāka produktu kolekcija, lai nodrošinātu Normann Copenhagen atpazīstamību.

Kolekcija aptver visu, sākot no 2,50 eiro vērtiem skārdeņu atvērējiem līdz dīvāniem par 6000 eiro, un tajā atradīs ko izvēlēties ikviens. Normann ir saražojis arī daudz lampu, tostarp Amp, Bell, Norm 69 un Ikano, patiesi nostiprinot savas pozīcijas dizaina nozarē.

Atrodiet Normann Copenhagen še.

Līdz pat šai dienai dāņu dizainam izdodas pārsteigt un būt priekšgalā gan mēbeļu, gan lampu, gan arhitektūras jomā. Ar zīmolu "Ražots Dānijā" ir vērts lepoties - un šī nozare turpina uzplaukt! Gan vecā klasika, gan jaunie dizaina talanti ir paveikuši apbrīnojamu darbu, un nākotne izskatās spoža. Dānijas dizains vienmēr ir bijis un vienmēr būs droša izvēle.